Munken som sålde sin Ferrari, Robin Sharma

Denna bok kvalificerar till min bokhylla. Ska köpa hem den. Enkel men med tidlösa budskap. Nedan följer en kollektion av citat från boken.
 
För mig är livet ingen flackande låga - det är en lysande fackla som jag fått bära för ett ögonblick, och jag vill att den ska brinna så intensivt som möjligt innan jag lämnar över den till nästa generation - George Bernard Shaw
 
Jag är en levnadskonstnär - mitt konstverk är mitt liv. - Suzuki
 
När jag beundrar solnedgångens underverk eller månens skönhet utvidgas min själ i sin dyrkan av Skaparen - Mahatma Ghandi
 
Yttre framgång betyder ingenting om man inte också har inre framgång.
 
När eleven är redo uppenbarar sig läraren. 
 
Vi kanske inte kan kontrollera vädret eller trafiken eller hur alla i omgivningen mår, men vi kan absolut kontrollera vår egen attityd till allt detta. Vi har kraften att välja hur vi vill tänka i varje stund, och den förmågan är en del av vår mänsklighet. En av de mest djupgående insikter är också den enklaste.
 
Varje motgång döljer en likvärdig möjlighet om man bara tar sig tid att leta efter den.
 
Det sker inga misstag i livet, bara lektioner. Det finns inga negativa erfarenheter, bara möjligheter att växa, lära och utvecklas längs vägen mot självförverkligandet. Ur kampen springen styrka. Och även smärtan kan vara en fantastisk lärare.
 
Lyckans hemlighet är enkel: undersök vad du verkligen älskar att göra och ägna sedan all din energi åt att göra det. 
 
Tröttheten är inget annat än en mental skapelse, en dålig vana som har fått fäste, något att luta sig mot under en tråkig arbetsuppgift.../... Genom att rikta uppmärksamheten mot nuet får man tillgång till oändlig energi, oavsett vad klockan är.
 
Meningen med livet är ett liv med mening.
 
Sätt upp tydligt definierade mål - personliga, yrkesmässiga och andliga - och ha sedan modet att förverkliga dem. 
 
Det är inte det man får ut av läsningen som är så berikande, det är det som böckerna lockar fram inom en själv som till sist kan förändra livet. Böcker lär oss aldrig något nytt.
 
Så en tanke, och du skördar en handling. Så en handling, och du skördar en vana. Så en vana, och du skördar en karaktär. Så en karaktär, och du skördar ditt öde. 
 
Överträffa dig själv så som du var tidigare. Tävla inte med andra. Tävla med dig själv. 
 
Satori - att förändras i grunden, omedelbart uppvaknande
 
Börja göra sådant som du inte tycker om. Promenera till jobbet, till exempel, eller bädda sängen på morgonen. Genom att vänja dig vid att använda viljestyrkan på det sättet kan du börja upphäva slaveriet under de svagare impulserna.
 
Om ungdomen blott anade; om ålderdomen blott kunde.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0