Vardag i Tunisien

Har bott i  T i 2,5 vecka nu. Och har lyckats vänja tanken min på en vardag här. Genomlever de sista timmarna på mitt 4 månader långa sommarlov. Imorgon blir det att sätta sig i skolbänken igen. Känner mig enormt peppad, ungefär som sist. Skillnaden är bara att nu måste jag upp från sängen på morgonen, pallra mig iväg till skolan och möta människar. Åh, ljuva distansstudier - det var ett kort men kärt möte. 

Vill också påminna mig själv om att det endast är för min egen skull denna blogg ö h t existerar. 

En sak som bör läggas till på min långsiktiga att-göra-lista är att lära känna Hufvudstaden i mitt hemland. Jag får bara inte stå utan svar när en egyptier frågar vad en huvudbyggnad i staden föreställer. 


Apropå huvudstaden så existerar detta urmysiga vandrarhem i stadsdelen Zinkensdamm. 







Varför har jag inte tänkt på denna kombo tidigare? Glass, marshmallows, GRÄDDE, sås (och kanske, kanske banan). 


Svårt att finna i det tunisiska köket dock... Som för övrigt föga imponerat på mig. Detta blev resultatet av drömmarna jag och P bakade för någon dag sedan:

Tydligen så är dessa gasolugnar inte konstruerade som så att man ska kunna baka i dem. Vad är då meningen med dem? Har jag isf istället en spis endast...


Men misströsta icke! Fick tag på dessa 2 km från hemmet vårt. Bubblis är heller ingen konst att hitta! Blev ledsen i ögat när jag såg att en bubblisburk med persikosmak innehöll socker! Det är inget bubblis längre om man ska hålla på och tillsätta sådant?! Kan man lika gärna dricka cider utan alkohol. Denna sushimåltid kostade ca 10 gånger så mycket som en ordinarie i detta land. Och ändå var den mycket billigare än i Svea Rike. 


Såhär såg området ut där sushin påträffades. Lac, heter det. Blir urless på att inte hela landet är lika rent som det var här. Vad ska t ex detta betyda?!:






Nä, här hemma har vi minsann fason på det hela med städning. Varje söndag är det storstädning som står på schemat. Och jämna veckor tillhör mig vad gäller diskning, samt:


Ja, det stämmer. Tvättning. Vore jag liiite mer teknisk kunnig hade jag spelat in en video med en steg-för-steg-beskrivning på hur man använder denna manick. Kan så länge sammanfatta det med att det mesta sköts manuellt. Av den som vill ha rena kläder att skutta omkring i. 

Finns även ställen som ser ut såhär. Tyvärr så brukar iaf jag vara gravt labil när jag väl kommer ut eftersom värmen lämnar en hemsk klibbighet på kroppen min som INGENTING kan få att försvinna. En dusch är att förglömma. Klibbigheten är tillbaka innan jagens hinner undra ifall man är klibbig efter en dusch. Förstår inte var denna klibbighet har sin grund?! I Sverige upplevde jag den aldrig, inte ens den stekhetaste sommardagen. Jag ska dock inte klaga på värmen. Ända sedan vi kom hit har det varit närmare 40 grader varmt, men nu har det börjat röra sig ned mot 30-strecket istället. Prisad vare Gud! Och inatt frös jag t o m lite! 

 
Det var en fröjd att gå på zoo i detta land: man får mata djuren, och hujedamig vilken aptit de har! Tyvärr tog batterierna slut på kameran sist, och denna bild var en av få som jag fick. Men jag måste återvända dit. Jag känner sådan tillfredsställelse när jag ser andra människor äta sådant som jag lagat/bakat/bjudit på. 


Detta är dock något som jag inte skulle bjuda min bittraste fiende på! P köpte den i Milano. Är det verkligen bara Sverige som har anammat Brämhults juicekoncept? Färskpressad juice utan tillsatser. Förundras över hur komplicerad människan kan vara ibland... 

Antar att jag snart får ta upp kampen om att lägga mig i tid för att inte vandra runt som en zoombie i skolkorridoren. Hoppas jag sover lika gott som jag gjorde denna flygplatsnatt - det har fläcken på P:s knä att bevittna!




 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0