Utkast: Oct. 03, 2012


Detta var en av de sista bilderna jag tog i Sverige (den 11 september 2012). Den är speciell, för det finns en särskild historia bakom den. När jag var yngre så besökte vi frekvent den turkiska moskén i Rinkeby. Det tedde sig så att vi tog bussen dit ut, och på vägen så åkte vi förbi denna byggnad. Jag hade just lärt mig läsa och frågade Mammut vad som menades med "Bo Centrum". "Jo, sade hon. Det betyder 'det här är centrum' (jmfr turkiska)". 

Nu i efterhand kan jag inte sluta le åt denna anekdot. Mammut hade fel. väldigt fel, av flera olika anledningar:
1) Byggnaden befann sig i Sverige, varför skulle den således ha ett turkiskt namn?
2) Byggnaden är inget "centrum".
3) Och även om det vore ett centrum så skulle det ju knappast stå "Detta är centrum på byggnaden" - utan, på sin höjd "centrum".
4) "Det här" stavas inte "bo" på turkiska, utan med "bu", och ja, det är en anmärkningsvärd skillnad.


Dagen därpå fick jag uppleva himmelshissen i Tom & Jerry! Rulltrappan kändes oändlig och jag kunde inte annat än att förknippa den med den från T&J. 


Stötte på denna FANTASTISKA uppfinning på en pizzeria i Milano. Man trampar med foten på spaken, och vips så går kranen igång! Inge krångel med armbågar här inte, enkelt och bakterifritt. 

Skolan har dragit igång nu, även om vi inte fått våra färgade kursböcker än. Jag har som nämnt varit så himla taggad inför detta under så lång period, men nu känner jag bara att det börjar kännas övermäktigt. Närmare bestämt: arabiskan. Känns som att mitt mål att lära mig språket är alldeles för högt då det är så himla rikt. Inte kommer jag lära mig arabiska på ynka 8 månader! Jag borde vara glad om jag ens lär mig det mest grundläggande. Det är en jobbig känsla det här, men jag har hittat ett förhållningssätt gentemot det. Jag lär mig det som undervisas i skolan klanderfritt - och allt utöver det är bonuskunskaper. Och jag är inte här för att bli expert på detta språk, utan. för att vidga mitt ordförråd lite. Skönt! Känner redan att det hjälper. Att förringa saker är ibland ett oerhört kraftfullt sätt att få perspektiv på. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0